Udało się – podpisaliśmy akt notarialny i kupiliśmy nowe mieszkanie! Teraz jednak trzeba dopełnić jeszcze kilku formalności.
Nawet jeśli w mieszkaniu są już wszelkie niezbędne przyłącza i instalacje, musimy się udać do dostawców mediów i zawrzeć z nimi umowy na dostawę gazu i prądu, a także ewentualnie np. na telewizję kablową, internet czy telefon stacjonarny. Jeśli jest to mieszkanie z rynku wtórnego, należy spisać stan liczników na dzień przekazania lokalu i sporządzić protokoły, które również przedstawiamy dostawcom mediów.
Jakie dokumenty należy zmienić i do jakich urzędów się udać? Dowody osobiste wydane po 1 marca 2015 r. nie zawierają już adresu zameldowania, więc zmiana adresu nie pociąga za sobą konieczności wymiany dowodu. Adres zameldowania na starych dowodach nie potwierdza meldunku, więc w tej sytuacji też nie musimy wymieniać dowodu, dopóki nie upłynie termin jego ważności. Nie ma również obowiązku wymiany paszportu. Natomiast konieczne będzie zgłoszenie zmiany danych osobowych w prawie jazdy. Występujemy wtedy o tzw. wtórnik prawa jazdy. Musimy w tym celu złożyć wniosek o wydanie wtórnika i załączyć do niego dowód uiszczenia opłaty, fotografię o odpowiednich wymiarach i parametrach (z widocznym lewym profilem), a także dotychczasowy dokument.
Twinny Development poleca nieruchomości Olsztyn oraz nieruchomości Opole.
Mimo wcześniejszych planów zniesienia obowiązku meldunkowego od początku 2016 r., ma on jeszcze być utrzymany, choć trudno określić, do kiedy – na razie do 1 stycznia 2018 r., lecz może to ulec zmianie. Aby się zameldować, należy w terminie 30 dni od zamieszkania zgłosić się do urzędu gminy właściwego dla miejsca położenia lokalu. Musimy wziąć ze sobą dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu. Nie ma już obowiązku wymeldowania się w urzędzie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca zamieszkania. Na wizytę w sprawie zameldowania można umówić się przez internet za pomocą specjalnego formularza.
Oprócz tego należy pamiętać o powiadomieniu wszystkich instytucji, które mają nasz stary adres, aby nie było problemów z dostarczaniem korespondencji od nich. Przykładowe instytucje to bank, operator telefoniczny i dostawca internetu, zakład pracy, ZUS, przychodnia lekarska; jeśli mamy dzieci, to także przedszkole lub szkoła, a jeśli korzystamy z ubezpieczeń – firma ubezpieczeniowa.
Jeśli chodzi o wykończenie mieszkania i prace remontowe, wiele zależy od tego, czy kupiliśmy mieszkanie w stanie pod klucz, czy też w stanie deweloperskim. W tym pierwszym przypadku nie musimy się już martwić o jego wykończenie. Zajmujemy się wtedy już tylko wyposażeniem w niezbędne meble i inne sprzęty. Natomiast jeśli wybraliśmy tę drugą opcję, szukamy sprawdzonych ekip remontowych (być może deweloper będzie mógł nam coś podpowiedzieć) albo… przystępujemy do pracy sami.